Ultimul spectacol înainte de Paște a fost o călătorie în pe cât de complicată, pe atât de frumoasa lume a familiei. O casă deschisă, la Teatrul Odeon, un text ingenios, plin de răsturnări de situație, de schimbări de personaje și tipologii - toate într-un singur spațiu care nu se transformă din punct de vedere fizic, ci meta-fizic.
0 Comments
Ce mai înseamnă astăzi o discuție despre totalitarism? Cât de mult mai poate mișca o abordare artistică a unei distopii în context contemporan? Mai este relevant un text dramatic de această factură în societatea actuală? Nu trebuie să vă căutați răspunsurile prea mult. Trebuie doar să mergeți la Teatrul Excelsior și să trăiți un spectacol. Cea mai recentă premieră. Da, ați citit bine. Să îl trăiți, nu să îl vizionați. O experiență precum “Foxfinder” poate fi revelatoare și cathartică. Nu doar din punct de vedere social, ci (poate mai ales) din punct de vedere artistic, teatral, muzical, total. Un text semnat de Dawn King în traducerea excelentă a lui Bogdan Budeș, acest virtuoz al traducerilor de teatru american contemporan care și de data asta a reușit să surprindă atmosfera unică a piesei lui King prin intermediul impactului cuvintelor bine alese din limba română. O creație dramatică exemplar trasată din replici scurte, folosind un limbaj simplu care construiește o lume terifiantă în care domnește teama, în care adevărul se ascunde în spatele fricii de pierdere a vieții, în care minciuna este transformată în literă de lege de conducători fără chip care nu au altă armă de dominație decât informația falsă pe care introduce silențios în conștiința celor mulți și lipsiți de voință. Vă sună cunoscut un asemenea scenariu? Prezentarea de pe site-ul teatrului vorbește despre o distopie. Într-adevăr, ne aflăm în fața unei piese de teatru care poate sta lejer alături de capodopere precum “1984”, “Minunata lume nouă”, “Fahrenheit 451” ori “Povestea slujitoarei”. Și totuși, în spatele acestui tablou dramatic distopic se află un adevăr înfricoșător - acela al realității noastre care pare că este confirmare pentru cuvintele și acțiunea imaginate de Dawn King.
Deschiderea oficială va avea loc marți, 14 mai, ora 18:30, în prezența regizorului Alexander Hausvater, când vor lua cuvântul invitați de onoare și va fi vernisată expoziția „Între Contrast și Armonie. O viață dedicată teatrului”, plasată pe trei etaje în foaierele Teatrului Evreiesc de Stat, deschisă publicului larg zilnic, între orele 12:00-20:30.
Uneori e bine să mergi singur la un spectacol. Mai ales la unul atât de profund, de uman, de răvășitor, de delicat, de senin, de îndurerat cum e “Rude pierdute” la Teatrul Evreiesc de Stat. E bine să poți avea răgazul de a sta în tăcere, de a medita, de găsi răspunsuri la întrebări și întrebări la răspunsuri pe care le regăsești în spectacol. Pentru că “Rude pierdute” se și te întreabă - despre viață și sensul ei, despre regăsirea de sine și a celor din jur, despre dispariție și imposibilitatea de a-ți reîntregi identitatea în lipsa rădăcinilor, este despre descoperirea acestor rădăcini, este despre adaptabilitate în condiții vitrege, este despre iubire și moarte, despre părinți și copii, despre prăpastia dintre generații. Cât de vast și de cutremurător de actual este acest spectacol pe un text Nava Semel. Parcă nici nu realizezi de-a lungul celor 90 de minute cât de puternic și profund este impactul pe care îl are această poveste scenică asupra ta. Abia după ce ieși din sală și începi să îți așezi în gând și în suflet piesele acestui puzzle al destinelor înțelegi că este vorba și despre tine, despre noi, despre oricine de pe acest pământ care a pierdut pe cineva și care s-a regăsit tocmai prin aceste pierderi.
De ce Hedda Gabler a lui Thomas Ostermeier?Asta se poate întreba orice spectator și orice critic de teatru? Ce relevanță mai are un asemenea text într-o societate încă patriarhală în care, chiar dacă feminismul nu a ajuns la nivelul dorit și chiar dacă femeia încă este privită “de sus”, situația ei nu mai seamănă deloc cu cea de la 1890 când Ibsen a dat posterității acest text? Mai șochează acum așa cum a șocat atunci?
Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „REVIZORUL” de Nikolai Gogol, regia artistică și adaptarea Alexandru Dabija, scenografia Ioana Pashca, pe 9 și 10 mai 2024, ora 18:30, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.
Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București a pregătit un program special pentru vacanța de 1 și 2 mai 2024 de anul acesta, cu nu mai puțin de opt spectacole diverse, pentru toate gusturile, dedicate celor care nu pleacă din oraș în această perioadă. Fie că sunt iubitori de comedii, drame sau spectacole de muzică, dans şi pantomimă, ori cu un strop de romantism, spectatorii vor avea ocazia de a alege dintre cele mai cunoscute spectacole din repertoriul Naționalului. Printre producțiile care vor fi prezentate pe scenele TNB se numără titluri de succes și spectacole premiate. Dineu cu proști, Cuvântul progres rostit de mama sună teribil de fals, Orchestra Titanic și Anonimul veneţian sunt cele patru producții propuse în prima zi de mai. Călătoria, Casa de la țară, Bolta cerească și Frumos e în septembrie la Veneţia completează programul special al zilelor de vacanță din preajma sărbătorilor pascale. În aceste spectacole publicul se va întâlni cu nume cunoscute ale scenei românești, printre care se numără Maia Morgenstern, Oana Pellea, Horațiu Mălăele, Claudiu Bleonț, Marius Manole, Mircea Rusu, Tania Popa, Marius Bodochi, Ana Ciontea, Ilinca Goia, Raluca Aprodu, Gavril Pătru, Medeea Marinescu, Magda Catone, Lari Giorgescu, Dan Puric și mulți alții. Bilete disponibile pentru aceste reprezentații se găsesc pe tnb.ro sau la Casa de bilete a Teatrului Național, care este deschisă luni între orele 10.00 – 16.00 și de marți până duminică între orele 10.00 - 19.00.
Pavel Bartoş în ...Escu de Tudor Mușatescu în premieră la Teatrul Stela Popescu, pe 28 aprilie4/9/2024 Pavel Bartoş în rolul lui Decebal Necşulescu va putea fi văzut în rolul titular din premiera cu spectacolul ...Escu de Tudor Mușatescu a Teatrului Stela Popescu, ce va avea loc pe 28 aprilie, la Bucureşti, la Sala mică a Palatului Naţional al Copiilor. Regizat de Alexandru Grecu și Cristian Șofron, spectacolul ...Escu are o distribuție mixtă, aducând pe scenă actori importanți din ambele teatre.
La Sala Atelier a Teatrului Național „I.L. Caragiale” din București, începând din data de 6 aprilie 2024, puteți vedea un nou spectacol, Amintiri din copilărie – one man show susținut de actorul Vitalie Bichir încadrul Programului tnb.edu.
Departe de a fi o simplă dramatizare după Ion Creangă, recitalul gândit şi regizat de Vitalie Bichir propune spectatorilor de toate vârstele o incursiune nostalgică în lumea evocată de marele povestitor, adăugându-i câteva ingrediente ce țin de biografia personală a actorului, moldovean și el. La Teatrul Naţional pentru Copii ABRACADABRA, spectacolele din luna Floriilor vă aşteaptă cu noutăţi, surprize plăcute şi momente de sărbătoare.
Multaşteptata premieră cu ...Escu de Tudor Mușatescu a Teatrului Stela Popescu, cu Pavel Bartoş în rolul titular va avea loc pe 28 aprilie, la Bucureşti, la Sala mică a Palatului Naţional al Copiilor. Spectacolul a fost deja prezentat la Chişinău ca parte a proiectului mai amplu intitulat „București și Chișinău, împreună prin Teatru”, în care Teatrul Stela Popescu din Bucureşti şi Teatrul Naţional Satiricus Ion Luca Caragiale au făcut schimb de spectacole și regizori încă de anul trecut. Regizat de Alexandru Grecu și Cristian Șofron, spectacolul ...Escu are o distribuție mixtă, aducând pe scenă actori importanți din ambele teatre. Pavel Bartoș și Arcadie Răcilă, actori apreciați pentru contribuțiile lor în teatru, televiziune și film, sunt cei care aduc pe scenă personajul lui Decebal Necşulescu.
Vă povestisem deja despre o trupă din zona teatrului independent pe care am descoperit-o curând - CrisAct Production, în spectacolul “Ultima comandă”. Așadar, cred că știți cât de impresionat am fost cu nivelul calitativ înalt al acelei reprezentații, pornind de la scenografia elaborată și ajungând până la performanțele actoricești ale interpreților. Ei bine, am reușit să ajung și la cea de-a doua producție a acestei companii deja de succes, care vine cu propuneri proaspete, inovatoare și ingenioase, având în distribuție patru actori tineri și foarte talentați.
După un an de la vernisajul din 2023 al expoziţiei „Regina Maria la teatru”, la Muzeul Teatrului Naţional „I. L. Caragialeˮ din Bucureşti va avea loc un nou eveniment ce se va desfăşura chiar în ziua în care se celebrează Ziua Mondială a Teatrului, miercuri, 27 martie 2024, începând cu ora 17.00.
Du un copil la teatru astăzi! Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri. Recunoscând rolul adultului în acest context, avem o dublă focalizare: pe de o parte, adultul care îngrijește copilul sau tânărul, cel care le facilitează accesul la cultură și pe de altă parte, mesajul artiștilor care ajunge la copil, oriunde se află acesta.
Thomas Ostermeier a început repetițiile cu „Hedda Gabler” la Teatrul Național din București3/14/2024 Teatrul Național „I.L. Caragiale”București (TNB) anunță începerea repetițiilor pentru spectacol „Hedda Gabler”, în regia lui Thomas Ostermeier.
Între vis, nebunie și realitate sau despre lumea-ospiciu de astăzi. „Nora” de Henrik Ibsen la TNB3/13/2024 Astăzi, încep cu o confesiune. Nicicând nu mi-a fost atât de greu să realizez cronica unui spectacol, dar nici nu am mai avut o asemenea satisfacție uriașă. Lucrez la textul de mai jos de mai bine de o lună. A trebuit să văd două reprezentații, să citesc de două ori piesa de teatru și să trec prin trei vise în care eram parte din spectacol (lucru care mi s-a mai întâmplat doar de două ori) pentru a reuși să pun cap la cap tot ce înseamnă ideile mele despre “Nora”, această coproducție între Teatrul Național “I.L. Caragiale” din București și Grivița 53. Și cred că asta spune multe despre cât de mult m-a marcat spectacolul semnat de Chris Simion-Mercurian, dar și despre importanța și profunzimea acestuia. Așa că vă las mai jos tot ce am reușit să gândesc și să simt despre montarea textului lui Ibsen în viziunea complet inedită a regizoarei Chris Simion-Mercurian.
Sâmbătă, 9 martie, ora 19:00, la Sala Mare a Teatrului Metropolis, are loc avanpremiera spectacolului Henry Johnson, în regia lui Eugen Gyemant. Piesa autorului american David Mamet are premiera oficială duminică, 10 martie 2024, ora 19:00.
Povestea unei prințese și a îngerului său. „Jurnalul unei iubiri” la Opera Națională București3/2/2024 “Vă invit să ne întoarcem în timp. Suntem în anul 1890. Călătoria noastră începe la Tescani... Florești... Sinaia... Paris... Drumuri... drumuri..., Ne aflăm pe pământ românesc iubit de Dumnezeu... rău pedepsit de-a lungul secolelor, peste care veghează totuși o stea! ... “
Teatrul EXCELSIOR - singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor adulți – anunță premiera spectacolului ADRENALINĂ de Gabriel Sandu – o producție ce explorează tema adicției contemporane în diferite forme și cultura pop recentă.
Spectacolul se joacă la Sala Studio a Teatrului EXCELSIOR și va avea premiera oficială sâmbătă, 9 martie 2024, ora 19:00. Teatrul Național „I.L.Caragiale” din București prezintă în premieră absolută spectacolul „E vina ta!”, scris și regizat de actorul Tomi Cristin, aflat la debutul în dramaturgie.
|
Tudor SicomasJurnalist teatral si critic de arta (si aici includ cam orice tine de acest domeniu, al frumosului, al esteticului: opera, balet, dans contemporan, pictura, muzee, manifestari artistice de tot soiul si de toate genurile). Am absolvit UNATC „I.L. Caragiale”, din Bucuresti, Facultatea de Teatru, Departamentul Teatrologie, Management cultural, Jurnalism teatral. Stiu, suna pompos. Si chiar si e, caci aici am invatat cam tot ce stiu acum – critica comparata, istoria teatrului romanesc, istoria teatrului universal si inca multe multe altele. Archives
January 2024
Categories |